Copyright © 2012 Gremi d'editorials de música de Catalunya.

Dades oficials i Política de privacitat
Amb la col·laboració de:

logo1 logo3 logo3

Mariona Vila, una de les nostres compositores

17/03/2024
Dins l'escassa, però afortunadament cada dia més a l'alça, presència de dones compositores dins l'actual panorama musical del nostre país, el nom de Mariona Vila (Barcelona, 1958) n'és d'allò més sobresortint. Artista polifacètica, ja que a més de compositora és també cantant i pedagoga, la seva formació es va iniciar al Conservatori Municipal de Música de Barcelona on va estudiar tècnica vocal, òpera i Lied amb els mestres Dolors Aldea i Jerzy Artysz.
 
Dins del catàleg de la seva obra hi arribem a localitzar una seixantena d'obres on la musicografia n'ha destacat la primerenca Sonata per a clarinet i fagot (1983) que li va valdre el Primer Premi en el Concurs de Joves Compositors de la Generalitat de Catalunya de 1988, obra que va ser estrenada al Casal del Metge per Oriol Romaní (clarinet) i Eugènia Sequeira (fagot) i ha estat editada per DINSIC Publicacions Musicals.
 
No menys reeixides es consideren les obres cambrístiques Kaos, crònica parodiada d'un desacord (2004) composta per a conjunt de flabiol & tamborí, tenora, trompeta, trombó, fiscorn, piano i contrabaix que va ser un encàrrec del Curs Internacional de Música de Cervera o la més recent Furit Lamentum (2023) composta per a un conjunt de música antiga i que pren com a base una sonata del Pare Antoni Soler. Aquesta obra va ser estrenada, el desembre de 2023, a l'Auditori Tivoli d'El Vendrell.
 
Un dels focus preferits, però, de Vila ha estat la música vocal, coral i escènica. Dins aquest darrer vessant són de destacar l'òpera Regals (2002) una producció del Gran Teatre del Liceu i l'IMEB o la música original de l'espectacle Fòrum2mil i pico de la Companyia Monty i Cia, les dues estrenades al Teatre Lliure. Havent rebut encàrrecs d'institucions com L'Auditori de Barcelona com la cantata Aigua (2003) o la música per a l'espectacle Palau i Fabre, 90 anys (2007), l'any 2011, al costat del pianista Lluís Vidal, van compondre la música incidental per a l'obra El Comte Arnau de Joan Maragall representada al Teatre Nacional de Catalunya.
 
Professora de piano i música de cambra, va ser impulsora de l'Escola d'Òpera de Barcelona a la dècada dels 90, a més de ser directora de l'Escola de Música del Palau (1990-1993). En els darrers anys, el nom de Mariona Vila ha assolit una presència destacada amb encàrrecs notoris. És el cas de l'obra Gall de foc (2018) per a orquestra simfònica, cor i grup instrumental, comissionada pel Consorci de L'Auditori i l'Orquestra per al projecte Et toca a tu, obra editada per FICTA i que es va estrenar el març de 2019 a L'Auditori de Barcelona, sota la direcció de Kazushi Ono. En aquest mateix any 2019, el Cor Madrigal, en el concert-homenatge a Manuel Cabero, va estrenar les seves Estellesianes (2018) per a cor i piano, compostes a partir de vuit poemes del poeta valencià Vicent Andrés i Estellés, publicades per DINSIC, editorial amb la que té publicades moltes obres de joventut de música de cambra, música coral, algunes cantates infantils i cançons per als més petits.
 
Quan encara falta una perspectiva de temps més gran hi ha qui diu que aquest seguit d'encàrrecs van venir a conseqüència de l'èxit obtingut amb el seu concurs a la interpretació d'El Cant de la Sibil·la a la Catedral de Barcelona de l'any 2018 quan el Cor Francesc Valls li va comissionar l'obra Liber Generationis, editada per FICTA.
A part de la ja mencionada obra cambrística Furit Lamentum (2023), una de les seves darreres obres estrenades ha estat la Cantata alada (2020) amb text de Vinyet Panyella, encàrrec de la Camerata Sant Cugat, i que ha estat editada per Boileau.

Més enllà d'aquestes obres, altres creacions del seu catàleg han estat interpretades per solistes com ara Mark Feldmann, Nina, Dolors Aldea, Lluís Vidal o formacions com el Cor Madrigal, el Cor de Cambra del Palau de la Música, l'Orfeó Català, l'Orquestra de Cambra d'Andorra, la JONC o l'OBC.